Dżinizm. Starożytna religia Indii (E-book)
Dżinizm. Starożytna religia Indii (E-book) - Najlepsze oferty
Dżinizm. Starożytna religia Indii (E-book) - Opis
Trudno wyobrazić sobie Indie starożytne czy współczesne bez dżinizmu, a mimo to pozostaje on nieznany polskiemu czytelnikowi. Początki tej jednej z najstarszych tradycji religijnych i filozoficznych w Indiach, starszej od buddyzmu, sięgają VII–VI w. p.n.e. Od zarania dżinizm był przede wszystkim systemem etycznym. Takie zasady moralne jak niekrzywdzenie istot żywych czy wegetarianizm, które tak bardzo kojarzą się nam z Indiami, upowszechniły się dzięki aktywności dżinistów. Widok na polnej drodze wędrownego ascety w białych szatach z maseczką osłaniającą usta, by nie skrzywdzić żadnego stworzenia, czy szpitale i schroniska dla zwierząt nieodmiennie kojarzą się z tą religią. Tak popularna w dobie nowożytnej idea biernego oporu, powszechnie kojarząca się Mahatmą Gandhim, uformowała się pod przemożnym wpływem dżinijskim. Dżinizm wywierał istotny wpływ na indyjskie życie intelektualne, prądy filozoficzne, sztukę i literaturę, a także na politykę i gospodarkę.Niniejsza książka jest pierwszym w języku polskim opracowaniem poświęconym dżinizmowi. Czytelnik znajdzie w niej próbę wyjaśnienia początków tej religii oraz zarys rozwoju historycznego, z uwzględnieniem czasów najnowszych. Praca przedstawia również dżinijskie praktyki religijne, rytuały i najważniejsze święta, a także obfitą literaturę dżinijską. Spis treści:
Okładka
Strona tytułowa
Strona redakcyjna
Spis treści
Wstęp
Historia
Początki historyczne dżinizmu
Bunt, oligarchie i republiki
Gospodarka kształtuje świadomość
Mit o pochodzeniu władzy
Myśliciele (...) więcej współcześni Wardhamanie Mahawirze
Żywot Wardhamany Mahawiry, Dżiny
Mahawira Wardhamana a buddyzm
Lata życia Mahawiry Wardhamany
Poprzednik Mahawiry, Parśwanatha. Historia i mit
Tirthankarowie, mityczni kaznodzieje
Wielcy ludzie, dobrzy ludzie
Znaki szczególne - brak?
Wczesna gmina
Kobieta to też podstawa
Struktura gminy
Późniejsze tendencje
Wyłonienie się głównych odłamów
Pierwsze schizmy
Skąd się wzięli digambarowie?
A skąd śwetambarowie?!
Jak mogło być naprawdę
Różnice między digambarami a śwetambarami
Od starożytności do czasów nowożytnych
Cesarscy mecenasi
Na wschodzie i północy
Śwetambarowie na zachodzie
W Gudżaracie
Digambarowie na południu
O! Akbar jest Wielki!
Odłamy i sekty dżinijskie
Klerycy - bhattarakowie
Mieszkańcy świątyń - czajtjawasinowie
Kharatara-gaczczha - niezwykle ostre odgałęzienie
Murtipudżakowie i kult posągów
Lonka, reformatorzy i sthanakawasinowie
Obrazoburcy i terapanthowie
Dżinizm w Indiach współczesnych
Simandhar, Kanadżiswamin i Czampabahen
Rajczandbhaj Mehta Radżaczandra
Czasy najnowsze
Graficzny wizerunek dżinizmu
Praktyki religijne i rytuału
Wczesne formy kultu
Sześć obowiązkowych rytów
Inne formy kultu
Post
Pudża
Namaszczanie wielkiej głowy
Doroczne święta
Literatura dżinijska
Języki
Literatura kanoniczna
Podział literatury kanonicznej śwetambarów
Omówienie treści poszczególnych dzieł kanonicznych
1. Czternaście Prastarych ksiąg
2. Księgi podstawowe
3. Księgi poboczne
Komentarze i glosy do pism kanonicznych
Pisma kanoniczne digambarów
Literatura postkanoniczna
Literatura filozoficzna
Kundakunda
Umaswamin, Umaswati i komentatorzy
Siddhasena Diwakara
Samantabhadra
Pudżjapada Dewanandin
Mallawadin Kszamaśramana
Patraswamin
Siddhasena Mahamati
Akalanka Bhatta
Haribhadra
Widjananda
Gunabhadra
Manikjanandin i Anantawirja
Amrytaczandra Suri
Abhajadewa Suri
Prabhaczandra Suri
Wadidewa Suri
Hemaczandra
Hemaczandra Maladharin Gandhawimukta
Sianti, Ratnaprabha, Malliszena, Ramaczandra i Gunaczandra
Gunaratna I (Gunaratna Suri)
Merutunga Suri
Wimaladasa
Gunaratna II (Gunaratna Ganin)
Jasiowidżaja Suri Upadhjaja
Formuły pochwalne i zaklęcia
Biblioteki
Skróty i bibliografia
O Autorze
O wydawnictwie mniej
Dżinizm. Starożytna religia Indii (E-book) - Opinie i recenzje
Na liście znajdują się opinie, które zostały zweryfikowane (potwierdzone zakupem) i oznaczone są one zielonym znakiem Zaufanych Opinii. Opinie niezweryfikowane nie posiadają wskazanego oznaczenia.